
E-tjänsteportal för kommuner
För kommuner finns en samlad e-tjänsteportal där kommuner ska rapportera följande:
- Uppgifter om nedskräpningskostnader enligt förordning (2021:1002) om nedskräpningsavgifter.
- Uppgifter om insamling av förpackningsavfall från hushåll och samlokaliserade verksamheter enligt förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar.
- Uppgifter om insamling av förpackningsavfall från torg och parker samt andra populära platser enligt förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar.
Observera att denna rapport först kommer att finnas tillgänglig inför det första rapporteringstillfället den 1 april 2026. - Uppgifter om avfall från parkskötsel och gaturenhållning enligt avfallsförordningen (2020:614).
- Uppgifter om Fiskeredskap enligt förordning (2021:1001) om producentansvar för fiskeredskap.
Kommuner kan i e-tjänsteportalen även:
- Lägga till och ta bort rapportör (sköts av kommunens administratör).
- Administrera kommunens kontakt- och utbetalningsinformation.
Logga in i e-tjänsten
Kommunen loggar in i e-tjänsten via länken nedan:
Så loggar du in
Hur loggar kommunen in i e-tjänsten?
- Du kan logga in och rapportera i e-tjänsten om du är registrerad administratör eller rapportör i e-tjänsten.
- Samtliga kommuner har idag en tjänsteperson som är registrerad administratör hos Naturvårdsverket. Administratören har tillgång till e-tjänsten och kan lägga upp rapportörer för de olika rapporteringsområdena som nämns ovan.
- Kontakta din administratör om du ska rapportera men inte har en registrerad e-postadress som rapportör.
- Vet du inte vem det är kan du kontakta Naturvårdsverkets kundtjänst.
- Du loggar in med din registrerade e-postadress i e-tjänsten. Till den skickas en verifieringskod. Du behöver inget lösenord.
Frågor och svar
Vad är det för skillnad på administratör och rapportör i e-tjänsten?
Administratören kan lägga in rapportörer samt andra administratörer. Administratörsrollen bör endast delas ut till ett fåtal personer per kommun. Administratören lägger in kommunens grunduppgifter, bankgironummer som respektive ersättning ska betalas ut till samt anger vart beslut om ersättning ska skickas. En rapportör kan lägga in de uppgifter kommunen ska rapportera till Naturvårdsverket, redigera dem och skicka in dem när en rapport är klar. Rapportören behöver inte ha en e-postadress kopplad till kommunen men behöver vara upplagd av en kommunadministratör.
En rapportör behöver inte ha behörighet till alla olika rapporter (Nedskräpningsavgifter, fiskeredskap m.m.). Om man saknar behörighet till en viss rapport när man ska rapportera uppgifter så ska man kontakta sin administratör.
Hur gör jag om jag stöter på ett fel i e-tjänsten, exempelvis ett error-meddelande?
Mejla Naturvårdsverkets kundtjänst med uppgifter om: Beskrivning av felet, vem som var inloggad, för vilken kommun, vilket datum/tid felet inträffade. Bifoga gärna skärmdump på felmeddelandet.
Kan jag uppdatera uppgifter som råkat bli fel i en inlämnad rapport?
Ja. Inlämnade uppgifter kan uppdateras i e-tjänsten fram till sista rapporteringsdag. Klicka på ”ersätt” rapport för att uppdatera uppgifter.